Občasník přístupné češtiny (5. díl): Iluze shodných vědomostí

25.1.2024
Že jste o žádné „iluzi shodných vědomostí“ v životě neslyšeli? Nedivím se. Ten pojem jsem si zcela bezostyšně vymyslel.

Doufám ale, že jakž takž výstižně charakterizuje jednu z příčin nesrozumitelnosti. V interní komunikaci i v komunikaci směrem ven.

✍ ISV je (většinou asi podvědomý) předpoklad, že čtenář má stejné znalosti jako já, čímžto pádem musí mému sdělení bez problémů porozumět.

Převedený do slov by ten předpoklad mohl znít třeba následovně:

❎ Píšu pro vzdělané lidi. A každý vzdělaný člověk přece musí vědět, co je postponovaný atribut (příp. parabřidlice a ortobřidlice).

Každý gramotný tvor schopný vzpřímené chůze přece ví, kde najde formulář RQ318s a jak ho má vyplnit.

❎ Když napíšu „Prosím předělat“, můj podřízený přece musí pochopit, co má s tou prezentací provést.

Vy samozřejmě víte, proč jsou tyhle předpoklady pomýlené (KAŽDÝ to ví 😊), ale pojďme je rozmetat společně:

✅ Vzdělání mohl můj čtenář získat v lecjakém oboru. Chemik opravdu nepotřebuje vědět, co je postponovaný atribut, a lingvistovi může být srdečně jedno, co je parabřidlice a ortobřidlice (i když by s tím doktor Brukner možná nesouhlasil).

✅ Formulář, který je pro mě denním chlebem, může být pro lidi mimo moji úřední bublinu jen jakousi tajuplnou příšerou.

✅ Můj podřízený možná nebyl na schůzce managementu, kde se inkriminovaná prezentace řešila, a absolutně netuší, která bije a co po něm chci.

Co s tím?

Zázračný recept nemám. Jen známá, osvědčená doporučení:

👉 Pečlivě si definujte svoji cílovou skupinu.

👉 Představte si typického zástupce cílové skupiny a pište pro něj. (A raději si představte někoho méně chápavého, žádného „ajnštajna“.)

👉 Do textu zahrňte informace, které váš čtenář v danou chvíli potřebuje. Žádný balast, ale zároveň žádné „dohledej si sám“. Poskytněte mu kvalitní servis.

👉 V interní komunikaci se ujistěte, že adresát má k dispozici stejné informace jako vy a že nebude muset hádat, co jste asi tak chtěli říct.

👉 Texty, na kterých záleží, otestujte.

Iluze shodných vědomostí je zákeřný prevít, se kterým si ale můžete poradit.

Občasník přístupné češtiny:

👉 1. díl: 4 P plain language

👉 2. díl: Plain language a tonalita

👉 3. díl: Copywriting vydělává, plain language šetří

👉 4. díl: Jak důležitá je cílová skupina?

👉 5. díl: Iluze shodných vědomostí (právě čtete)

Kurz přístupné češtiny

Pomáháme firmám a institucím mluvit srozumitelně.

To mě zajímáTo mě zajímáTo mě zajímáTo mě zajímáTo mě zajímá
Kliknutím na „Povolit cookies“ souhlasíte s ukládáním cookies na vašem zařízení. Neznamená to žádné sledování ani nevyžádanou reklamu, jen mi to pomůže s hladkým chodem webu.